Asertywność – praktyczne techniki jak być asertywnym
Posłuchaj tego artykułu
Voiced by Amazon Polly

Asertywność – praktyczne techniki jak być asertywnym

Wszyscy słyszeliśmy, jak ludzie mówią: „Musisz być bardziej asertywny!” Ale czym właściwie jest asertywność?

Asertywność to jeden ze stylów komunikacji. Inne popularne style komunikacji to styl agresywny i styl uległy.

Poznaj skuteczne techniki!
Zapisz się na bezpłatny kurs mailowy, który nauczy Cię skutecznej walki z lękami i nerwicą. Krok po kroku poprowadzę Cię przez najskuteczniejsze techniki! Natalia Kocur
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.

Czym jest asertywność?

Jedną z najprostszych definicji jest „umiejętność obrony własnych praw, interesów i poglądów bez uciekania się do agresji” (B. Wojciszke, Psychologia społeczna).

Jak można zauważyć, wcale nie jest powiedziane, że asertywność objawia się tylko w słowach. Asertywność jest całą postawą – w końcu nie komunikujemy się z otoczeniem jedynie słowami!

Z definicji wynika zatem, że osoba asertywna broni swoich praw (czyli nie jest uległa) oraz nie ucieka się do agresji (czyli nie jest agresywna).

Możemy powiedzieć, że postawa asertywna jest „złotym środkiem”, dzięki któremu zadbamy o swoje dobro, nie wyrządzając tym samym szkody innej osobie.

Asertywność w pracy, grupie towarzyskiej czy rodzinie odgrywa ważną rolę i często decyduje o naszej przyszłości.

Co powstrzymuje nas przed asertywnością?asertywność

Choć asertywność wydaje się nam zdrową postawą i najlepszym możliwym sposobem komunikacji, często nie potrafimy zachować się asertywnie.

Dlaczego?

Przekonania o sobie i asertywności

Nie stosujemy asertywnego stylu komunikacji, bo często mamy błędną wiedzę (lub w ogóle jej nie posiadamy) na temat postawy asertywnej.

Bardzo często wynika to z wychowania – być może spotkałeś się z opiniami, że dbanie o swoje dobro to egoizm, a czasem lepiej przemilczeć pewne sprawy, niż sprawić komuś przykrość. Właśnie takie na pozór nieistotne przekonania blokują asertywność.

Brak umiejętności

Może być też tak, że doskonale wiemy czym jest asertywność i jak zachowuje się osoba asertywna, ale brakuje nam umiejętności wprowadzenia tej wiedzy w życie.

W takiej sytuacji najlepszy jest trening asertywności, o którym przeczytasz w dalszej części artykułu.

Niepokój i stres

Często asertywne zachowanie blokowane jest przez odczuwany lęk, czy stres wywołany sytuacją lub osobą, z którą rozmawiamy.

Być może czujesz się wtedy onieśmielony i mimo dokładnej wiedzy jak zachować się asertywnie, po prostu nie możesz się przemóc.

Faktycznie, często asertywność wymaga pewnej dozy odwagi, szczególnie na początku, gdy przestawiasz się z innego stylu komunikacji. Wszystko jest kwestią wprawy.

Wpływy kulturowe i pokoleniowe

Na nasze zachowanie mogą mieć również silny wpływ czas i kultura, w których żyjemy.

Dla przykładu, możemy zauważyć wyraźną zmianę w asertywności kobiet w zależności od sytuacji polityczno-społecznej (Wojciszke B., Psychologia społeczna).

Wzrost asertywności u kobiet jest widoczny w latach 1930-1945, kiedy to kobiety zaczęły masowo podejmować działalność zawodową, m. in. z powodu wojny.

W latach powojennych, niemal do 1970 roku asertywność malała – kiedy wojna się skończyła, mężczyźni „wrócili” do pracy, a kobiety zostały „zepchnięte” na gorsze stanowiska lub jedynie do opiekowania się domem.

Od lat siedemdziesiątych możemy zauważyć ponowny ciągły wzrost asertywności u kobiet – jak wiemy, w tym czasie coraz silniej walczy się z dyskryminacją płciową, kobiety obejmują wysokie stanowiska i spełniają się w wielu obszarach życia, do których kiedyś nie miały łatwego dostępu.

Mity na temat asertywnościasertywność

Mimo że asertywność jest dosyć często poruszanym tematem, na jej temat nadal krąży wiele mitów.

Rozprawmy się z nimi.

“Asertywność to mówienie NIE”

Bardzo często, na przykład w szkołach, uczy się, że „asertywność, to sztuka mówienia nie”.

Faktycznie, umiejętność odmawiania jest przecież częścią dbania o swoje dobro – ale przecież to nie wszystko.

Bycie asertywnym nie oznacza jedynie odmawiania oraz bycie asertywnym nie zobowiązuje Cię do odmawiania na wszelkie prośby. Asertywność zapewnia Ci wybór mówienia tak lub nie, wtedy, kiedy jest to dla Ciebie odpowiednie.

“Przejdę kurs asertywności i będę asertywny”

Wypracowanie asertywnej postawy to zwykle długa i niełatwa praca. Choć kursy i poradniki są pomocne, przerobienie ich nie czyni Cię natychmiast osobą asertywną.

Dużo ważniejsze jest systematyczne wprowadzanie zdobytej wiedzy i umiejętności w codzienne życie.

“Można być asertywnym lub nie – nie ma nic pośrodku”

Pamiętajmy, że jesteśmy ludźmi i mamy swoje słabości. Również życie samo w sobie nie jest czarno-białe.

Mimo że ktoś jest asertywny, może zdarzyć się, że w jakiejś skrajnej sytuacji nie uda mu się zachować asertywności. Absolutnie nie oznacza to „porażki” i bycia nieasertywnym.

“Należy być asertywnym zawsze i wszędzie”

Wiemy, że asertywność jest postawą, która przynosi korzyści i Tobie i otoczeniu. Jednak w niektórych sytuacjach możesz dojść do wniosku, że asertywność wcale nie jest najbardziej odpowiednim sposobem zachowania.

Załóżmy, że znajdujesz się w sytuacji poważnego zagrożenia i ktoś jest wobec Ciebie bardzo agresywny.

W tak skrajnej sytuacji może okazać się, że postawa uległa zapewni Ci więcej bezpieczeństwa niż asertywna rozmowa z osobą nie zachowującą się racjonalnie.

“Asertywność to inna nazwa egoizmu”

Osoby, które tak uważają, zatrzymują się jedynie na połowie definicji – tej która mówi o dbaniu o własne dobro (co samo w sobie też nie jest przejawem egoizmu).

Jednak druga część, mówiąca o zachowaniu nieagresywnym, czyli niedziałaniu na szkodę innych, jest równie ważna.

„Dzięki asertywności zdobędziesz wszystko czego pragniesz”

Takie rozumienie jest bliższe agresji niż asertywności. Asertywność to nie magiczna sztuczka, która sprawi, że nagle każdy będzie spełniał Twoje życzenia. Częścią asertywności jest również uszanowanie prawa innych do niej.

To znaczy, że inni mają prawo zachować się asertywnie i odmówić naszym oczekiwaniom.

Style komunikowaniaasertywność

Ważne jest, aby nauczyć się rozpoznawać cechy różnych stylów komunikacji.

Po ich poznaniu będziemy w stanie rozpoznać styl pasywny, agresywny lub asertywny u nas samych oraz u innych.

Ułatwi to nam reakcje na zachowania innych oraz pracę nad własną asertywnością.

Styl pasywny (uległy)

  • Nie wyrażanie szczerych uczuć, myśli i przekonań (co umożliwia innym naruszanie Twoich praw)
  • Może też oznaczać wyrażanie myśli i uczuć w przepraszający sposób (inni mogą je wtedy łatwo zignorować)
  • Naruszanie własnych praw

Zabiegi komunikacyjne stosowane przez osoby preferujące uległy styl komunikowania:

  • Owijanie w bawełnę, czyli niemówienie wprost
  • Niezdecydowanie
  • Używanie uległych zwrotów takich jak „jeśli nie byłoby to zbyt wielkim problemem…”
  • Częste milczenie
  • Częste przepraszanie i nadmierne uzasadnianie (np. „Normalnie nie zwróciłbym Ci uwagi, ale…”)
  • Zakładanie nieistotności własnych słów (np. „Pewnie to nie ma znaczenia, ale…”)

W jaki sposób myśli osoba uległa?

  • „Na nic nie liczę”
  • „Moje zdanie nie ma znaczenia”
  • „Moje uczucia, potrzeby i myśli są mniej ważne niż twoje”
  • „Ludzie źle o mnie pomyślą lub nie polubią mnie”
  • „Jeśli odpowiem„ nie”, mogę kogoś zdenerwować, będę odpowiedzialny za zdenerwowanie go”

Pozytywne strony bycia uległym:

  • Pochwały za bycie bezinteresownym i bezkonfliktowym
  • Brak powodów do obwiniania się
  • Inni mogą przejawiać opiekuńczość wobec takiej osoby
  • Nie prowokuje konfliktów

Negatywne strony bycia uległym:

  • Gromadzenie w sobie stresu, gniewu, frustracji i innych negatywnych emocji
  • Inni mogą taką osobę wykorzystywać
  • Możliwość utknięcia w niezdrowych relacjach
  • Brak inicjatywy
  • Utrata poczucia własnej wartości
Wszystko o nerwicy lękowej

 

Styl agresywny

  • Osoba z takim stylem wyraża swoje myśli, uczucia i przekonania w sposób, który jest nieodpowiedni i narusza prawa innych osób
  • Podtrzymuje poczucie wyższości przez poniżanie innych
  • Jest stale skłonna do ataku

Jak wypowiada się osoba komunikująca się w sposób agresywny?

  • Ostry, sarkastyczny lub protekcjonalny głos
  • Mocny głos (czasem także podniesiony)
  • Przerywanie innym
  • Wykorzystywanie gróźb (np.: „Lepiej uważaj” lub „Jeśli nie …”)
  • Podkreślanie niższości innych osób (np.: „ Chyba sobie żartujesz. . .” lub „ Nie bądź taki głupi”)
  • Opinie wyrażane jako fakty (np.: „Nikt nie chce się tak zachowywać” lub „To głupi sposób”)

W jaki sposób myśli osoba z agresywnym stylem komunikacji?

  • „Jestem najważniejszy i moje zdanie jest najważniejsze”
  • „Nie pozwolę innym dominować”
  • „Świat jest polem bitwy i jestem gotów wygrać”

Pozytywne strony agresywnego stylu komunikacji:

  • Może prowadzić do osiągnięcia celów
  • Daje poczucie dominowania i kontroli
  • Tworzy wizerunek osoby „dzierżącej władzę”

Negatywne strony agresywnego stylu komunikacji:

  • Tworzy wrogów i niechęć w otoczeniu
  • Utrudnia zrelaksowanie się
  • Utrudnia utrzymanie zdrowych i długotrwałych relacji
  • Może powodować poczucie winy i zagrożenia

Styl asertywny

  • Jest to sposób przekazywania uczuć, myśli i przekonań w sposób otwarty, uczciwy, bez naruszania praw innych osób
  • To alternatywa dla bycia agresywnym, gdy naruszamy prawa innych osób, i uległym, gdy naruszamy nasze własne prawa

Jak wypowiada się osoba komunikująca się w sposób asertywny?

  • Ma stanowczy głos
  • Głośność wypowiedzi dostosowuje do wymogów sytuacji
  • Używa zwrotów „ja” („lubię”, „chcę”, „nie lubię”), które są krótkie i na temat
  • Zadaje pytania o zdanie innych
  • Wyraźnie rozróżnia fakty i opinie (np. „Moje doświadczenia są inne”)
  • Potrafi konstruktywnie krytykować bez atakowania (np. „Irytuje mnie, gdy mi wchodzisz w słowo”)

W jaki sposób myśli osoba asertywna?

  • “Jestem ważny, może uczucia i opinie są ważne”
  • “Ja i inni ludzie możemy się różnić w swoich opiniach”
  • “Nie można mnie wykorzystywać”

Pozytywne strony bycia asertywnym:

  • Im bardziej postępujesz w sposób, który szanujesz, tym wyższa jest Twoja samoocena
  • Wysokie szanse na zdobycie tego, czego chcesz
  • Nie ukrywanie swojego zdania i szybkie rozwiązywanie konfliktów w sposób jasny, sprawia, że urazy nie narastają
  • Nie powoduje nagromadzenia negatywnych emocji i poczucia winy

Negatywne strony bycia asertywnym:

  • Nie ma gwarancji wyniku
  • Trudna postawa do nauczenia i wdrożenia
  • Otoczenie może obierać asertyasertywnośćwność jako postawę agresywną – konieczność tłumaczenia swoich intencji

Trening asertywności

Skoro wiemy już, że warto nauczyć się asertywności, pozostaje przejść do działania.

Na pierwszy ogień powinna pójść praca nad swoim myśleniem – w końcu to z niego wynika zachowanie i sposób wypowiadania się.

Zastanów się, jak zachowywałeś się do tej pory (bardziej agresywnie czy ulegle?) oraz z jakich wewnętrznych przekonań to wynika (patrz wyżej: “O czym myślą osoby agresywne/uległe?”).

Asertywne myślenie

Jednym z czynników, które mogą utrudniać nam asertywność, jest nasze myślenie, nasze przekonania.

Wszyscy mamy przekonania o sobie, innych ludziach i o tym, jak działa świat. Ułatwiają nam one szybkie podejmowanie decyzji i zachowanie spójności między zachowaniami.

Nie oznacza to jednak wcale, że są słuszne!

Oto kilka przykładów myśli, które utrudniają asertywność:

  • Nie powinienem mówić co naprawdę czuję lub myślę, ponieważ nie chcę obciążać innych moimi problemami
  • Jeśli ktoś odmawia na moją prośbę, to dlatego, że mnie nie lubi
  • Nie powinienem mówić, czego potrzebuję, bliscy powinni sami się domyślić
  • W końcu wszystko samo się ułoży
  • Jeśli przyznam, że odczuwam lęk, ludzie będą myśleć, że jestem słaby i wyśmieją mnie
Więcej o stanach lękowych

 

Nasze asertywne prawa

Zmiana myślenia na asertywne zaczyna się od przyznania sobie (i innym) pewnych praw.

Dzięki temu będziemy w stanie w sposób dużo bardziej otwarty podchodzić do różnych sytuacji. Oczywiście zmiana myślenia nie nastąpi z minuty na minutę – wymaga systematycznej pracy.

Do tej pory powstało wiele spisów takich „asertywnych” praw każdego z nas.

Poniżej możesz przeczytać jedną z najbardziej rozpowszechnionych list (Manuel J. Smith, „Kiedy mówię Nie, czuję się winny”).

Przeczytaj każdy punkt uważnie, zastanów się dobrze i szczerze przyznaj, na ile na co dzień stosujesz się do każdego z nich.

Lista asertywnych praw:

  • Masz prawo do odczuwania i wyrażania własnych myśli, zachowań i emocji – i ponoszenia za nie odpowiedzialności
  • Masz prawo powiedzieć „nie”
  • Masz prawo zmienić zdanie
  • Masz prawo ocenić, czy jesteś odpowiedzialny za znalezienie rozwiązania problemów innych ludzi
  • Masz prawo nie zgodzić się z czyjąś opinią
  • Masz prawo popełniać błędy – i ponosić za nie odpowiedzialność
  • Masz prawo powiedzieć „nie wiem”
  • Masz prawo być nielogicznym w podejmowaniu decyzji
  • Masz prawo powiedzieć „nie rozumiem”
  • Masz prawo powiedzieć: „mnie to nie obchodzi”

Ważną częścią tych praw jest to, że wiążą się one z obowiązkami.

Bywa, że ludzie myślą, że zachowują się asertywnie ignorując konsekwencje swoich działań i prawa innych. Byłoby to bardziej typowe dla agresywnego, nie asertywnego, stylu komunikacji.

Pamiętaj też, że te prawa dotyczą każdego człowieka. Oznacza to, że ktoś również ma prawo zmienić zdanie, odmówić Ci, czy nie zgodzić się z Twoją opinią – i to jest w porządku.

Asertywna mowa i zachowanieasertywność

Tak jak w przypadku każdej nowej umiejętności, której się uczysz, kiedy po raz pierwszy spróbujesz tych technik, mogą one nie pójść zgodnie z planem.

Ważne jest, aby się nie poddawać i systematycznie próbować dalej. Zobaczysz, że z czasem zaczną przychodzić Ci naturalnie.

Pamiętaj o przekazie niewerbalnym!
Przy każdej z tych technik ważne jest, aby poza wypowiadanymi słowami pamiętać o komunikacji niewerbalnej.

Tak naprawdę, każdą technikę można użyć także w sposób agresywny lub pasywny. Wyzywająca postawa ciała i ton mogą sprawić, że zabrzmisz ironicznie, a zachowanie będzie uznane za agresywne.

Jeżeli natomiast zdania wypowiesz zbyt cicho i niepewnie, zabrzmią nienaturalnie, a Ty tak naprawdę pozostaniesz uległy.

Więcej o fobii społecznej

 

Asertywność – najskuteczniejsze ćwiczenia i techniki:

TECHNIKA 1. – KOMUNIKAT „JA”

Komunikat „ja” ma miejsce, gdy składamy oświadczenie, które jasno wyraża nasze potrzeby, przekonania, opinie lub uczucia.

Zasady są proste – mówisz o tym co dotyczy Ciebie, nie zakładasz co myślą lub robią inni i nie uogólniasz swoich opinii do rangi faktów. Trzymaj się przy tym konkretów.

Przykłady:

  • “(Ja) jestem zadowolony ze sposobu rozwiązania problemu”
  • „(Ja) czuję się winny”

TECHNIKA 2. – Twierdzenie empatyczne

Empatia oznacza, że ​​staramy się zrozumieć i uszanować uczucia i potrzeby innych osób.

Technika polega na podkreślaniu w wypowiedzi tego, że rozumiesz i szanujesz punkt widzenia rozmówcy.

Twierdzenie empatyczne jest przydatne w powstrzymywaniu cię od agresywnej reakcji. Uważaj także na używanie „ale” ponieważ może sprawić, że zabrzmisz nieszczerze.

Przykłady:

  • „Rozumiem to, że nie podoba Ci się nowa procedura, dopóki się nie zmieni, chciałbym, żebyś nadal nad nią pracował”
  • „Zdaję sobie sprawę, że trudno jest sprecyzować koszty na tym etapie, jednak potrzebuję przybliżonego oszacowania, by przygotować budżet”

TECHNIKA 3. – Technika FUO

Nazwa tej techniki jest akronimem słów fakt-ustosunkowanie-oczekiwanie – słowa te ustalają porządek asertywnej wypowiedzi.

Ta technika szczególnie sprawdzi się w sytuacji potencjalnie konfliktowej.

Pozwala to radzić sobie z uczuciami bez niekontrolowanego wybuchu emocji i ostrzega drugą osobę o skutkach ich działań wobec ciebie.

Przykłady:

  • “Kiedy spóźniasz się na spotkania (przedstawienie faktu), czuję się nieszanowany (twoje ustosunkowanie do sytuacji), mam nadzieję, że na następne spotkania przyjdziesz na czas (twoje oczekiwania)
  • “Gdy mówisz do mnie w ten sposób, sprawiasz mi przykrość, zwracaj się do mnie po imieniu”

TECHNIKA 4. – Zdarta płyta

Technika ta polega na ustaleniu swojego zdania lub granicy, których chcemy bronić, a następnie powtarzania tego „do znudzenia”.

Idealnie nadaje się dla osób, które do tej pory zachowywały się ulegle i grozi im bycie wykorzystanym.

Przykład rozmowy z użyciem techniki zdartej płyty:

-Przejmiesz za mnie następnego klienta?
-Nie, o czternastej kończę pracę i wracam do domu (to jest twoja granica, której bronisz).
-Ale jesteś. Kilka minut cię nie zbawi, a mi pomoże.
-Nie mogę Ci pomóc, mam własne plany. O czternastej wracam do domu.
-No weź, to tylko jeden klient. Zajmie Ci to najwyżej pół godziny.
-Nie, o czternastej kończę pracę i wracam do domu.

TECHNIKA 5. – Mówienie „nie”

Jak już wiesz, odmawianie jest ważną częścią asertywnego zachowania. Bardzo często jest to jedyny sposób na uszanowanie własnych granic i uniemożliwienia wykorzystania swojej osoby.

Odmawianie jednak nie jest łatwe, szczególnie, gdy rozmawiasz z bliską Ci osobą.

W jaki sposób odmawiać asertywnie?

  • Bądź bezpośredni i szczery, nie przedłużaj wypowiedzi, bo stanie się niezrozumiała
  • Bądź grzeczny – możesz powiedzieć na przykład „dziękuję, że o mnie pomyślałeś …”
  • Nie przepraszaj i nie podawaj szczegółowych usprawiedliwień, by powiedzieć „nie”. Masz prawo odmówić, a nadmierne uzasadnianie może zabrzmieć jak wymówka lub może utrudnić Ci utrzymanie swojej odmowy
  • Mówiąc „nie”, bierz za to odpowiedzialność. Nie obwiniaj ani nie usprawiedliwiaj się. Zmień „nie mogę” na „nie chcę”
Najlepsze techniki i ćwiczenia relaksacyjne

 

Jak asertywnie radzić sobie z krytyką?asertywność

Są pewne sytuacje, w których szczególnie trudno zachować się asertywnie. Do tych sytuacji należy zetknięcie się z krytyką.

Krytyka może być konstruktywna lub destrukcyjna.

Konstruktywna krytyka ma na celu dostarczenie prawdziwej informacji zwrotnej w pomocny sposób, aby krytykowana osoba mogła się czegoś nauczyć.

Destrukcyjna krytyka jest albo nieważna, albo jest udzielana w wyjątkowo nieprzydatny sposób.

Przykłady:

  • Krytyka konstruktywna: nauczyciel po sprawdzeniu prac plastywczny mówi uczniowi, że praca była niezła, ale należy popracować jeszcze nad perspektywą
  • Krytyka destrukcyjna: na lekcji plastyki dziewczynka zagląda do zeszytu koleżanki z ławki i mówi „średnio ci wychodzi to rysowanie”

Należy pamiętać, że krytyka potrafi być destrukcyjna nawet wtedy, gdy jest wyrażona bardzo dobrze, ale po prostu… nikt o nią nie pytał.

Często zdarza się, że ludzie nie chcą niczyjej opinii na temat jakiejś swojej działalności, a Ty, nawet jeśli chcesz dać im dobrą radę, wcale nie musisz się wypowiadać.

Zazwyczaj ludzie reagują na krytykę mało asertywnie. Nic dziwnego – krytyka wprowadza w poczucie zagrożenia i może obniżyć samoocenę, więc próbujemy się bronić.

Jakie są częste nieasertywne reakcje na krytykę?

  • Pasywne: zamknięcie się w sobie, ucieczka, bezwarunkowa zgoda z krytyką, udawana „asertywna” odpowiedź i przeżywanie smutku wewnętrznie
  • Agresywne: odpowiedź krytyką (atak), zaprzeczanie, konflikt

Asertywne reagowanie na krytykę rozpoczyna się od rozpoznania, czy mamy do czynienia z konstruktywną, czy destrukcyjną krytyką.

Więcej o objawach nerwicy

 

Asertywne reakcje na krytykę konstruktywną

Prawdziwie konstruktywną krytykę powinniśmy umieć przyjmować.

Jeśli jest ona odpowiednio skonstruowana, a my mamy silną samoocenę – nie powinno to być zbyt trudne. Po prostu nauczymy się czegoś nowego.

Zawsze należy pamiętać, że krytyka naszego zachowania to czyjaś opinia i niekoniecznie mówi o nas jako osobie.

Zachowujemy spokój i dystans, i przyjmujemy krytykę bez negatywnych emocji.

Asertywne reakcje na krytykę destrukcyjną

Trudniej bywa z krytyką destrukcyjną. Co możemy zrobić w takiej sytuacji?

  • Nie zgadzaj się z krytyką

Jeśli nie zgadzasz się z krytyką, po prostu to wyraź. Pamiętaj o opanowaniu swojej komunikacji niewerbalnej, by przekaz nie zmienił się w agresywny.

Przykład:

Krytyka: „Zawsze się spóźniasz”

Odpowiedź: „Nie, nie zawsze się spóźniam. Czasami się spóźniam, ale z pewnością nie zawsze”

  • Odpowiadaj na słowa, a nie ton krytyki

Ważne jest, aby w przypadku krytyki oddzielić treść krytyki od sposobu, w jaki  jest ona przekazywana. Często, gdy ludzie krytykują, mogą wydawać się agresywni.

Może to spowodować, że odrzucimy ich wypowiedzi, mimo iż krytyka może być przydatna. Warto ćwiczyć oddzielanie krytyki od stylu krytyki. Nawet jeśli ludzie mówią w sposób gniewny, powinniśmy starać się oddzielić ich emocje od przydatnych sugestii, które znajdują się pod nimi.

  • Nie odpowiadaj natychmiast

Najlepiej odczekać choć chwilę, zanim odpowiesz. Jeśli zareagujemy impulsywnie, być może będziemy żałować. Jeśli cierpliwie zaczekamy, pozwoli to na spokojniejszą refleksję.

Podsumowanie

Asertywność to ważny temat. Warto się nim zainteresować i zrozumieć na czym tak naprawdę polega asertywna postawa. Wprowadzenie jej w życie może być trudne, ale jest możliwe!

Zacznij od dobrego zrozumienia podstaw asertywności i skrupulatnego przestawiania swojego myślenia. Następnie możesz przejść do zmiany swoich zachowań – pomogą Ci w tym przedstawione w artykule techniki.

Jak możesz sobie pomóc

 

Poznaj skuteczne techniki!
Zapisz się na bezpłatny kurs mailowy, który nauczy Cię skutecznej walki z lękami i nerwicą. Krok po kroku poprowadzę Cię przez najskuteczniejsze techniki! Natalia Kocur
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.

Dodaj komentarz

1 × 4 =

Witam Cię :)

Skorzystaj z mojego bezpłatnego, mailowego kursu radzenia sobie z lękiem

Witam Cię :)

Skorzystaj z mojego bezpłatnego, mailowego kursu radzenia sobie z lękiem

×